Potrebujeme branding krajiny?

Autor: Karol Voltemár | 31.7.2014 o 17:25 | (upravené 31.7.2014 o 17:35) Karma článku: 6,68 | Prečítané:  1040x

Pán minister zahraničných vecí napísal blog na tému potreby budovania brandingu a hľadania toho, čo nás ako krajinu vystihuje. To čo krajinu vystihuje a ako pôsobí na zahraničných investorov, samotných návštevníkov zo zahraničia je dôležité. Ak to ako krajina nemáme, nie sú s tým stotožnení a nesprávajú sa podľa toho aj občania, tak nás to bude len veľmi ťažko vystihovať, aj napriek akejkoľvek reklamnej a PR kampani. Je „pekné“, že ministerstvo si za zámienkou mapovania, identifikácie a hľadania čo to naše Slovensko vystihuje našlo ďalší skvelý spôsob ako preliať peniaze do správnych rúk, miesto použitia ich na niečo reálne užitočné. Nevidím dôvod na vyhadzovanie peňazí na podobné pochybné projekty, ktoré spropagujú Slovensko v zahraničí, menej ako Peter Sagan.

Najlepší branding pre samotnú krajinu sú ľudia, projekty a úspešné firmy zo Slovenska (teda opäť ľudia, ktorí za nimi stoja). Hlavne firmy, ktoré svojimi produktami, či službami dobývajú svet. Osobnosti, ktoré svojimi aktivitami a výkonmi robia meno a zviditeľňujú Slovensko v zahraničí. Projekty, ktoré sú zaujímavé a nevšedné a dokážu zaujať aj v zahraničí. To robí branding pre Slovensko ďaleko väčší ako byrokrati a ich projekty. Ako sa k nim správa štát? Tí istí politici a úradníci, ktorí svojimi rozhodnutiami už vyše dvadsať rokov vyháňajú z krajiny množstvo mladých, šikovných a talentovaných ľudí a firmám zhoršujú podnikateľské prostredie.  

Je dobré byť hrdý na svoju krajinu, ale treba mať aj otvorené oči. Z blogu citujem „O dobrej reputácii našej krajiny ma pravidelne presviedčajú rozhovory, ktoré vediem s mojimi zahraničnými kolegami.“. O dobrú reputáciu krajiny sa na Slovensku nepostarajú žiaľ, len pekné obrázky a slogany na predražených webstránkach od rôznych štátnych organizácií. Tie nás stoja nemalé sumy, tak ako aj iné plytvanie verejnými peniazmi. Obraz Slovenska v očiach návštevníka v prvom rade robia služby a správanie ľudí. V porovnaní s inými krajinami, nielen v segmente cestovného ruchu, výrazne zaostávame. To hovorím ako človek, čo už cez pár krajín prešiel.

Viac ľudí, čo som stretol na cestách, či priateľov zo zahraničia, ktorí navštívili Slovensko si okrem príjemných zážitkov priniesli pocit, že to tu nefunguje úplne najlepšie. Či už sa ich snažil niekto „ošmeknúť“, niekto k nim nebol veľmi príjemný alebo kvalita služieb a produktov nebola hodná ceny či už v hoteli alebo reštaurácii. Veľa ľudí o našej malej krajine nevedelo, ale vždy im rád vysvetlím, kde sme. A hlavne, že nie sme Československo, prípadne Slovinsko.

Silný brand krajiny vybudujeme ľahšie, ak samotný štátny aparát pôjde ako vzor. Nebude plytvať, okrádať tak občanov a bude užitočný. Čo je už zo samotnej podstaty štátu pravdepodobne nemožné. Bude mať úctu k svojim občanom, ktorí prostredníctvom svojich aktivít a projektov tvoria niečo zaujímavé. Prípadne ich podporovať.

Či už opäť v blogu pána ministra spomínané slovenské firmy. „Rovnako slovenskí podnikatelia sa lepšie presadia na zahraničných trhoch, ak ich produkty podporí aj silný brand krajiny.“ Tie sa nielen v zahraničí, ale aj na domácom trhu ďaleko lepšie presadia, ak ich štát nebude zdierať a cez rôzne zákony im komplikovať podnikanie  Presne tých slovenských podnikateľov, ktorí sa snažia niečo vybudovať a mohli by byť súčasťou úspešného príbehu Slovenska, o ktorom sa určite dozvedia aj ľudia v zahraničí. U nás, opak je pravdou. Cez rôzne dotácie, tendre, či daňové úľavy štát podporuje tie „správne firmy“ a veľké korporácie, väčšinou zahraničné. Produkty, ktoré preslávili niektoré krajiny v zahraničí, či už kvalitné jedlo alebo víno nemá na svedomí štát a jeho reklama alebo PR, ale práve tí ľudia a firmy, ktoré ich vyrábajú. To si pravdepodobne naši milí úradníci neuvedomujú.

Takže naozaj potrebujeme branding? Myslím, že potrebujeme len slušných a poctivých ľudí, úspešné osobnosti, zaujímavé projekty a úspešné firmy, o ktorých budú kolovať chýry ďaleko za hranicami našej krajiny.

Potrebujeme menej zbytočných byrokratov a úradníčkov, ktorí pracujú len na tom, aby si vymýšľali to na čom pracujú a prečo ich vlastne potrebujeme. Tí žiaľ nič nové nevytvárajú, ako sa snažia dokazovať, len pracujú s peniazmi daňových poplatníkov, s ktorými viac plytvajú ako hospodária a prelievajú ich do správnych vreciek. Dokedy? Mňa by skôr zaujímalo ten nemzysel, čo ministerstvo celé „vymyslelo“, stojí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?